Atelier 2 : XVIe-XVIIe

Responsables : Nathalie Rivère de Carles (Université Toulouse Jean Jaurès), Pascale Drouet (Université de Poitiers).

Vous pouvez télécharger les abstracts des communications en cliquant sur ce lien (format PDF).

Jeudi 4 juin

Medieval Renaissances and Polyglossia

Exploring the Historical and Linguistic Other

 13h30Richard HillmanCESR-Université de Tours“Virgin Martyrs across the Channel: Marina in Pericles and Pierre Troterel’s Sainte Agnès
 14hCécile DecaixIRCL-Université Paul Valéry Montpellier“Thomas Pope Goodwine’s Most Pleasant History of Blanchadyne (1595): the Silent Revival of a Caxton in the late 16th century”
 14h30Laetitia Sansonetti Université Paris Nanterre – IUF “Translation and Polyglossia in George Puttenham’s  Arte of English Poesie” 

Political and Social Reflection through the Renaissance Prism

 15hCezara Bobeica Université de Strasbourg“The Motif of The Phoenix in Henry Peacham’s Minerva Britanna (1612): A Political Reappropriation”
 15h30Christophe Camard Sorbonne Université« ‘The isle is full of noises’ ou la Renaissance et ses paradoxes sur une île perdue »
 16hGordon McMullanKing’s College London“Collecting Shakespeareana: The Royal Collection and 18th-19th centuries Ideas of the Renaissance”

Vendredi 5 juin

Reassessing the Renaissance / Redefining Genres (19th-21st c)

9h30Rémi Vuillemin Université de Strasbourg“Sidney Lee and the Invention of the Sonnet Sequence: Redefining the English Renaissance”
 10hMichèle Vignaux Université Lyon 2 Lumière “David Greig’s Dunsinane: the Renaissance of Shakespearean Tragedy?”

Samedi 6 juin

The Renaissance on the Contemporary Stage

9h Kit Toda  Université de la Réunion “To call back yesterday”: The ‘Elizabethan’ drama of Thomas Lovell Beddoes and T.S. Eliot” 
9h30Florence March IRCL-Université Paul Valéry Montpellier“Shakespeare in Languedoc: André Crocq’s theatrical venture from Oflag IV D to Montpellier’s drama festival”
10hPavel DrabekUniversity of Hull“The Magical Mysteries and Miseries of Amsterdam, a Modern Adaptation of a Renaissance Adaptation: G. A. Bredero’s The Spanish Brabanter (1617)”

Roundtable on Staging the Renaissance on the French Contemporary Stage

de 11h à 12h30

Baptiste Guitonmetteur en scène, compagnie l’Exalté.Table ronde « Voir et donner à voir la Renaissance sur la scène contemporaine », avec Baptiste Guiton, metteur en scène de Dunsinane pour le TNP Villeurbanne (2020) et directeur de la compagnie L’Exalté, et Marie-Pierre Dupagne, directrice du festival La Fabrique Shakespeare.
Marie-Pierre Dupagnedirectrice du festival La Fabrique Shakespeare